Kliknij obraz, by obejrzeć go w powiększeniu
Zofia Steinberg, w zakonie s. Katarzyna (ur. 31 stycznia 1898 w Warszawie, zm. 14 listopada 1977 w Laskach) – polska franciszkanka (FSK), lekarka, działaczka społeczna, pisarka i tłumaczka.
Dzieciństwo i lata studenckie
Urodziła
się w zamożnej rodzinie ortodoksyjnych Żydów. Ojciec, Abram
(Albert) Steinberg, był współwłaścicielem Warszawskiej Fabryki
Wstążek Jedwabnych przy (ul. Mokotowska 22). Abram i Elka (Olga) z
Rabinowiczów Steinbergowie mieli czworo dzieci: Zofię i troje
jej starszego rodzeństwa (Mikołaja, Ludwika i Eugenię). Zofia do 14.
roku życia uczyła się w domu. W latach 1912–1914 uczęszczała do
ostatnich klas siedmioklasowej żeńskiej szkoły prywatnej przy ul.
Wiejskiej, prowadzonej przez Jadwigę Kowalczykówną i Jadwigę
Jawurkówną. „Panny Jadwigi” przestrzegały zasad
pozytywizmu warszawskiego, w tym wzajemnego szacunku wyznawców
różnych religii i ateistów. Szkolnymi koleżankami Zofii
były późniejsze siostry zakonne w Laskach, Teresa Landy (absolwentka z 1911 roku) i Zofia Sokołowska
– najlepsza przyjaciółka. W następnym roku uzupełniała
wykształcenie i zdała maturę w Gimnazjum Realnym. W latach
1915–1925 studiowała medycynę na Uniwersytecie Warszawskim.
Dyplom lekarza medycyny otrzymała 7 marca 1925 roku.
W
czasie studiów poświęcała dużo czasu na działalność charytatywną
– pomoc potrzebującym uważała za najważniejsze swoje zadania.
Należała do samokształceniowej organizacji „Filarecja”
(zob. Unia Stowarzyszeń Polskiej Młodzieży Niepodległościowej), do
Związku Niezależnej Młodzieży Socjalistycznej i PPS. W 1922 roku
poznała założycielkę Towarzystwa Opieki nad Ociemniałymi, a
później Zgromadzenia Sióstr Franciszkanek Służebnic
Krzyża, ociemniałą hrabiankę Różę Czacką,
a w 1924 roku – Helenę Kowalską (przyszłą świętą Marię Faustynę),
starającą się wówczas o możliwość wstąpienia do zgromadzenia
zakonnego.
„Kółko” Władysława Korniłowicza
W
warszawskim środowisku akademickim od 1917 roku działało tzw.
„Kółko” Władysława Korniłowicza (zob. W. Korniłowicz
– I wojna światowa) – grupa przyjaciół o
różnych poglądach i wyznaniach, w tym ateistów i
konwertytów, spotykających się, by dyskutować m.in. o filozofii,
religii, katolickiej nauce społecznej (grupa była nieformalnie nazywana
„Kółkiem tomistycznym”). Wielogodzinne rozmowy z ks.
Korniłowiczem o Bergsonie, Brzozowskim i Ewangelii prowadziła m.in.
Teresa Landy – Żydówka, filozofka, absolwentka Szkoły na
Wiejskiej (1911) i paryskiej Sorbony. W 1917 roku duże wrażenie zrobiła
wiadomość o jej nawróceniu (prawdopodobnie pierwszym w tym
gronie). Przyczyniło się ono do radykalnego religijnego przełomu u
Zofii Sokołowskiej (wówczas obiecującej rzeźbiarki) i jej
młodszych sióstr (ich rodzice skłaniali się do
wolnomyślicielstwa).
Praca w służbie zdrowia II RP
Po
skończeniu studiów Zofia Steinberg pracowała w latach
1925–1926 w warszawskim Szpitalu św. Łazarza przy ul. Mostowej
(Oddział Chorób Wewnętrznych) oraz w poradni dziecięcej przy ul.
Spokojnej (Powązki). Zawsze zwracała uwagę na pacjenta, jako chorego
człowieka, a nie „przypadek chorobowy” (pozwalała sobie
otwarcie krytykować przełożonych, jeżeli zachowywali się inaczej).
Przyjmowała wszystkich pacjentów, zgłaszających się do poradni,
nie licząc godzin pracy. Rozwinęła na Powązkach szeroką działalność
charytatywną, głównie dla ubogich dzieci. Stanisław Szwalbe
(działacz przedwojennego PPS, po wojnie m.in. wicemarszałek Sejmu
1947–1952), wspominał:
…
skąd się wzięła sylwetka Zosi, nie dbającej o stroje, nie szukającej
młodzieżowych rozrywek, nie wykorzystującej dla siebie zamożności
rodziców, ale już wtedy troszczącej się o innych, pomagającej
bliźnim, nieraz właśnie w oparciu o możliwości rodzinne. Nie umiałem i
nie umiem sobie wytłumaczyć „zjawiska”, jakim już
wówczas stawała się Zosia – przyszła Katarzyna.
Dr
Franciszka Burska (1898–1989) z Instytutu Głuchoniemych (lekarz
powstania warszawskiego], wspominając Zofię Steinberg użyła zwrotu:
Medycyna była dla niej za ciasna.
Do
środowiska związanego z Elżbietą Czacką i Towarzystwem Opieki nad
Ociemniałymi zbliżyła się bardzo w 1922 roku. Zofia Sokołowska
zrezygnowała wówczas z rzeźbiarstwa (tuż przed ukończeniem
Szkoły Sztuk Pięknych) oraz z małżeństwa i wstąpiła do Zgromadzenia
Sióstr Franciszkanek Służebnic Krzyża. W 1924 roku, będąc już
wtedy siostrą Katarzyną od Ran Pana Jezusa, zachorowała na ciężkie
gruźlicze zapalenie otrzewnej. Jej przyjaciółka regularnie
odwiedzała Zgromadzenie i budowany przez nie Ośrodek dla Dzieci
Niewidomych w Laskach. Jej troskliwość i poświęcenie były wielkie
– Matka Czacka stawiała ją – socjalistkę i Żydówkę
– za wzór do naśladowania dla sióstr zakonnych.
Spotkania z chorą przyjaciółką doprowadziły Zofię Steinberg do nawrócenia. Pisała później:
Obcowanie
z Zosią podczas choroby coraz bardziej utwierdzało we mnie poczucie, że
to, w co Zosia wierzy, musi być Prawdą, choć nie wiedziałam właściwie w
co wierzy. Miłość, która w Zosi była, to jaka była, świadczyło,
że źródło, z którego ta przemiana wypłynęła, wiara, jest
czymś obiektywnie prawdziwym. Mój stosunek do wiary (wywołany
Zosią i tylko dlatego tu o nim piszę) dałby się sformułować tak: wierzę
w to, w co Zosia wierzy, choć nie wiem, co to jest…
W
1926 roku (23 marca) przyjęła chrzest , a 1 listopada tegoż roku
wstąpiła do Zgromadzenia w Laskach. W końcu listopada wyjechała do
Francji, Szwajcarii i Niemiec. Przez kilka lat opiekowała się chorym na
gruźlicę bratem Ludwikiem, a następnie ojcem (nosiła wówczas
czarne suknie zamiast franciszkańskiego habitu, ponieważ nie chciała
sprawiać przykrości cieżko choremu ojcu – wstąpiła do klasztoru
wbrew jego woli).
Po powrocie do Polski zamieszkała w
Ośrodku Laski (dom macierzysty Zgromadzenia Sióstr FSK). Została
przyjęta do nowicjatu (18 maja 1933), a pierwsze śluby zakonne złożyła
15 sierpnia 1935 roku. Przyjęła imię Katarzyna od Rany Boku Pana Jezusa
i Miłosierdzia Bożego. Nie porzuciła praktyki lekarskiej. Opiekowała
się siostrami zakonnymi, dziećmi przebywającymi w Laskach, pracownikami
Zakładu i osobami z Zakładem zaprzyjaźnionymi. Wyruszała do wsi, gdy
wzywano „Siostrę Doktor” do chorego lub do poszkodowanych w
czasie bójek na weselach. W 1935 roku utworzyła ośrodek zdrowia
dla Zakładu, a w 1936 – ośrodek dla miejscowości Laski.
Druga wojna światowa
Po
wybuchu II wojny światowej (wrzesień 1939) zakład dla ociemniałych
został ewakuowany z Lasek do Żułowa. Dziesięć sióstr –
między nimi s. Katarzyna (Zofia Steinberg) – zostało w Laskach,
gdzie zorganizowały szpital polowy, który od kapitulacji
Warszawy (1939) do 1941 roku działał jako filia Szpitala Ujazdowskiego.
Uczestniczyła w tworzeniu w Laskach cmentarza wojennego (na jego
terenie pochowano ekshumowane ciała żołnierzy polskich). Dnia 15
sierpnia 1941 złożyła wieczyste śluby zakonne.
W końcu maja
1942 roku do Lasek dotarła informacja o planowanym aresztowaniu
zakonnic pochodzenia żydowskiego. Zofia Steinberg wyjechała do powiatu
miechowskiego. Przebywała początkowo u przyjaciół w Kraszewie
(Irena i Mieczysława Kraszewscy, którzy ukrywali również
prof. Laurę Kaufman), a następnie w Falniowie, u swojej koleżanki z
czasów studenckich, Salomei Kozłowskiej). Ukrywała się też w
Krakowie, opiekując się chorą ciotką Salomei i ucząc religii Anielkę
Budkównę. Przebywała w klasztorach Karmelitanek Dzieciątka Jezus
w Czernej i Karmelitanek Bosych we Lwowie. W sierpniu 1944 roku
włączyła się do działalności zakładu w Żułowie – zajęła się
leczeniem chorych oraz załatwiała sprawy formalne w urzędach Polskiego
Komitetu Wyzwolenia Narodowego, w którym miała dobrych znajomych
z przedwojennego PPS (wśród nich Edward Osóbka-Morawski i
Stanisław Szwalbe).
Okres powojenny
W powojennej
służbie zdrowia została zatrudniona w 1954 roku jako lekarz w zakładzie
dla niewidomych w Laskach (mieszkała w Laskach od 1950). Od listopada
1957 wspólnie ze Zdzisławem Jaroszewskim organizowała rekolekcje
dla lekarzy psychiatrów (w części z nich uczestniczyli, m.in.
ks. Karol Wojtyła, Piotr Rostworowski i Stefan Swieżawski). Utrzymywała
kontakt z Danielem Rufeisenem, kapłanem katolickim żydowskiego
pochodzenia,karmelitą (OCD), misjonarzem w Hajfie.
Współuczestniczyła w akcjach wysyłania darów do
ośrodków opieki nad trędowatymi w Indiach. W tym okresie
przetłumaczyła z języka francuskiego i pokonała przeszkody utrudniające
publikację w czasach cenzury:
Organizowała
też wydawanie innych przekładów zachodniej literatury
religijnej. Jest współautorką biografii Katarzyny Sokołowskiej
(1896–1924) –, opublikowanej m.in. w serii W nurcie zagadnień posoborowych (red. B. Bejze, Warszawa 1970 IV). Fragmenty jej wierszy opublikowano w monografii pt. Ludzie Lasek (wyd. 2000).
Zmarła
w Laskach 14 listopada 1977 roku. Została pochowana na Cmentarzu
Zakładu dla Niewidomych. Teresa Cwalina – wieloletnia
nauczycielka języka polskiego w szkole w Laskach – w swojej
książce pt. Kartki z cmentarza zamieściła fragment wiersza Zofii Steingerg:
Przyjdą
I będą mieli dobre i życzliwe myśli,
Przez różowe okulary
Patrzeć będą na drobne dobro Człowieka
I wyolbrzymiać ziarnko piasku dobra.
s. Katarzyna Steinberg, „Pogrzeb własny”,
Jej nazwisko jest wymieniane również w innych publikacjach, dotyczących „Dzieła Lasek”, obok Róży Czackiej, Władysława Korniłowicza, Antoniego Marylskiego, Teresy Landy, Zygmunta Serafinowicza (brata Jana Lechonia), Henryka Ruszczyca, Zofii Sokołowskiej, Ireny Tyszkiewiczowej i wielu innych