Kliknij obraz, by obejrzeć go w powiększeniu
Małgorzata
Maria Starowieyska, primo voto Zick, pseudonim Mao Star (ur. 31
października 1953 w Warszawie, zm. 2 maja 2006 tamże) –
polska artystka; malarka, performerka, scenograf i choreograf.
Mieszkała i tworzyła w Polsce (Warszawa, Skudzawy Stare), Niemczech
Zachodnich (Berlin, Kiel) i Francji (Paryż).
Córka Stanisława Starowieyskiego (syn Stanisława Kostki
Starowieyskiego i Marii Teresy Zofii hr. Szeptyckiej z Przyłbic h. wł.)
i Heleny Marii Starowieyskiej de domo Załuskiej (córka
Ireneusza Dominika hr. Załuskiego z Iwonicza h. Junosza i Mary
Didur-Załuskiej). Jej wujem był Franciszek Starowieyski.
Wykształcenie
Ogólnokształcąca Szkoła
Baletowa im. Romana Turczynowicza w Warszawie,
Académie des Beaux-Arts w
Paryżu – dyplom z malarstwa - Le Diplôme
Supérieur d'Art Plastique (05.12.1979),
Szkoła Filmowa w Berlinie Zachodnim
(1979-1980) – roczna hospitacja, stypendium DAAD.
Działalność artystyczna
Najważniejsze obrazy i grafiki: Kloszardzi (Paryż, 1976) –
cykl obrazów, Samuel Beckett (Paryż, 1978) –
obraz, Die Sarkophage (Berlin, 1985-86) – cykl
obrazów, Bolero (Berlin, 1987-88) – action
painting, Requiem (1993) – cykl, Matka (Warszawa, 2006), etc.
Współpracownicy: Ute Aurand, Jens Carl Ehlers, Mikołaj
Brykalski, Andreas Haltermann, Peter (Piotr) Lachmann[4], Daria Danuta
Lisiecka, Joachim Lodek, Eustachy Kossakowski, Krzyś Lipowicz, Kamil
Sipowicz, Ivo Staack, Maciek Pietracho, Zbigniew Papis, Ulrike
Pfeiffer, Theater 100 Fleck, Artur Turalski, Dzidek Starczynowski,
Peter Zick, Pierfranco Zappareddu, etc.
Wybrane wystawy,
performance, spektakle i publikacje:
1978 – Salon Majowy, La
Liberté, Paryż
1978 – Dom Poety, Paryż
1979 – Muszle (cykl),
Autoportret
1979 – Travaux sur
papier-Objets 79, Villeparisis: Centre culturel municipal Jacques
Prévert, Paryż
1980 - „Auuschnitte”
(Regie: U. Aurand, Darsteller: M. S.), Berlin
1981 – Samuel Beckett, Galeria
Pels-Leusden, Berlin
1981 – Springen, Apocalypsys
cum Figuris, Galerie Dominicus, Berlin
1982 – VBK Kunst Tage Berlin,
Nationalgalerie, Berlin
1983 – Forum für
Aktuelle Kunst, Berlin, Berlin
1983 – OKIANA (Regie: U.
Pfeiffer, U. Aurand, Darsteller: M. Starowieyska), 16mm, OF, Magnetton,
BRD
1983 – Współpraca z
Awangardowa Grupą Theater 100 Fleck (do 1985 roku), Berlin
1983 - Performance „Der
Schrei” (E. Haug, T. Wagner), Berlin.
1984 – Verein Berliner
Kunstler, Berlin
1984 – Galeria Syndikat,
Neukölln, Berlin
1984 – Marathon –
eine Performance, Künstlerhaus Bethanien
1984 – Das Mysterium Theater,
Berlin
1985 – Taniec Ikarusa, Club
SO36 , Berlin
1985 – Das Mysterium Theater,
Berlin
1985 – Galerie Buchhandlung
(Mao Star & Kamil Sipowicz), Berlin
1985 - „Mao Star" [w:]
„Kultur Jetzt” (748 Jahre Berlin), Nr. 40, Berlin
1985.
1985 - "Grand Café
(Spielserie, 9 x 13min, 35mm, kolor, produkcja: Dibs-Film/WDR,
reżyseria: Jens Carl Ehlers).
1985-1987 – MIT DEM KOPE GEGEN
DIE MAUER, Berlin
1986 – Galeria Poll, Eindhoven
(Holandia)
1986 – AnFORMEN (Mao
Star&Ivo Staack), Berlin
1986 – Riwiera-Remont, Warszawa
1986 – Galeria Tipheret (Mao
Star&Kamil Sipowicz)[12], Berlin
1986 - Awangardowe Noce Performensu,
Eksperymentalny Taniec, Stadthaus Böcklerpark, Kreuzberg,
Berlin
1986 - „Südost
Express- Kreuzberger Lokalzeitung”, Nr 101, A6455E, Berlin
1987 – Freie Berliner
Kunstausstellung, Berlin
1988 – Arsenał '88
(Ogólnopolska Wystawa Młodej Plastyki), Warszawa
1988 – MANDOPERA
(Tanzperformance – Tanz und Regie: Malgorzata Starowieska)-
S-VHS, Farbe, 22 Min, Berlin
1989 – Bolero On The Blue Moon
(Tanzperformance-Tanz und Regie: Malgorzata Starowieska), S-VHS, Farbe,
22 Min, Berlin
1989 – 13
Sarkofagów i I Dusza (performance), Festiwal Berlińskiej
Sztuki Obrazu BBK, Berlin
1990 – Wystawa Towarzystwa
Polskiej Kultury, Berlin
1990 – Domus de Janas Teatro
(współpraca z Pierfranco Zappareddu), Cagliari
1991 - Samyuttanikaya”
(videofilm, realizacja: M. S., R. Scherrer, P. Zick), Berlin
1991 - „Blue moon”
(koncert-performance), Schauspielhaus, Erfurt
1993 – Festiwal "Pobocza
Teatru", Toruń
1994 – Płośnickie Lato
Teatralne, Płośnice
1994 - Letnie Spotkania Teatralne,
Kurzętnik
1994 – Warszawski Miesięc
Malarstwa, Warszawa
1997 – Warszawski Miesiąc
Malarstwa, Warszawa
1999 – Mironalia –
Festiwal Mirona Białoszewskiego, Warszawa
1999 – Artyści Ursynowa,
Warszawa
2000 – Galeria Domu Sztuki SMB
Jary, Warszawa
2000 – Mironalia –
Festiwal Mirona Białoszewskiego, Warszawa
2000 – 50-lecie malarzy
warszawskich, Zamek Książąt Pomorskich
2002 – Ruchoma wystawa
obrazów Sarkofagi, Jadłodajnia Filozoficzna, Warszawa
2004 – Ursynowskie Spotkania
Twórców, Warszawa
2005 – Ursynowskie Spotkania
Twórców, Warszawa
2006 – Matka, Ursynowskie
Spotkania Twórców, Warszawa
Małgorzacie Starowieyskiej pośmiertnie został poświęcony poemat pt. Mao
Star, który wchodzi w skład tomu poetyckiego Pieśni solarne
Kamila Sipowicza. Poemat był inspiracją dla Kapsydy Kobro,
która przygotowała i przedstawiła pierwsze studium o życiu i
twórczości artystki[16] czym rozpoczęła autorski projekt
badawczy Hommage à Małgorzata Starowieyska.
Projekt ten, realizowany w ramach idei Line of apsides. Hommages
(pamięci Anny Micińskiej, której życie i
twórczość ma szczególne znaczenie dla autorki
projektu), składa się z szeregu działań zmierzających do rejestrowania,
przedstawienia (prezentacje zwłaszcza na gruncie polskim), nadania
należnego statusu oraz ocalenia od zapomnienia twórczości
Małgorzaty Starowieyskiej.
Za wykonaną w ramach tego projektu pracę, Kapsyda Kobro otrzymała w
październiku 2010 Nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa
Narodowego.
Link do Wikipedii z biogramem Małgorzaty Starowieyskiej, z którego zaczerpnięto niniejszą treść.